Oferta edukacyjna

Galileusz Myślenice

536543000

myslenice@galileusz.com.pl



Wczesna nauka czytania dla dzieci

 

UWAGA TRWAJĄ ZAPISY NA ZAJĘCIA DLA DZIECI  W WAKACJE ORAZ W ROKU SZKOLNYM 2024/2025!

 

on-line https://www.galileusz.com.pl/myslenice/zapisy.html

 

tel. 536 543 000

 

e-mail myslenice@galileusz.com.pl

Wczesna nauka czytania dla dzieci przedszkolnych metodą symultaniczno - sekwencyjną dla dzieci w wieku od 3 do 7 lat.

Chcesz, by Twoje dziecko umiało pieknie czytać i samodzielnie potrafiło zdobywać dzięki temu wiedzę? Wczesna nauka czytania to najlepszy sposób na danie dziecku wyjątkowej szansy.

Metoda symultaniczno - sekwencyjna nauki czytania, jest oparta na nauce czytania sylabami. Jej autorką jest prof. Jagoda Cieszyńska. Jest ona psychologiem, logopedą, terapeutką.

Dzięki rozpoczęciu nauki tą metodą czytania już w wieku przedszkolnym, można wpłynąć na rozwój wszystkich funkcji psychicznych dziecka, od spostrzegania, do myślenia przez analogię, rozumowania przyczynowo-skutkowego oraz funkcjonowania pamięci. Umiejętność czytania opanowana w wieku przedszkolnym pomaga w rozwijaniu pozytywnego obrazu własnej osoby. Z książeczek dzieci uczą się odczytywać sylaby a nigdy pojedyncze spółgłoski, bo przecież nikt nie słyszy głosek w izolacji. Nieuzasadnione byłoby czytanie dźwięków, których w rzeczywistości dziecko nigdy nie odbiera drogą słuchową. Sylaby, które dziecko poznaje podczas zajęć pełnią funkcje wzorca, służącego do odczytywania nowych wyrazów. Dzięki takim ćwiczeniom powstają w umyśle dziecka schematy, rozpoznawane w odczytywanych, w dalszym etapie wyrazach. Dzięki operacjom porównywania dziecko odkrywa takie same wzorce (schematy) w kolejnych wyrazach.

Metoda symultaniczno-sekwencyjna wczesnej nauki czytania oparta jest na najnowszych badaniach neuropsychologicznych i wieloletnich doświadczeniach terapeutycznych i logopedycznych prof. Cieszyńskiej. Wykorzystując wiedzę o sekwencyjnych zdolnościach lewej półkuli mózgowej przy równoczesnym korzystaniu z symultanicznych sposobów przetwarzania bodźców językowych półkuli prawej, jest skutecznym sposobem nabywania umiejętności czytania ze zrozumieniem. Wszystkie zadania opierające się na pracy półkuli prawej, czyli globalne rozpoznawanie samogłosek, wyrażeń dźwiękonaśladowczych, rzeczowników w mianowniku, mają na celu wzbudzanie motywacji dziecka do nauki czytania oraz przeprowadzane są w taki sposób, aby jak najszybciej przejść do czytania analityczno-sekwencyjnego, lewopółkulowego.

Kolejność wprowadzania poszczególnych głosek oraz stopniowania trudności zadań i pojawiania się paradygmatów sylab są w metodzie prof. Cieszyńskiej dokładnie określone:

Etap I – Od samogłosek prymarnych do sylaby otwartej

Nauka czytania rozpoczyna się od poznania samogłosek ustnych – jest to powrót do prymarnych niemowlęcych artykulacji. Odczytywanie samogłosek angażuje głównie prawą półkulę mózgu, która w sposób symultaniczny, kompleksowy ujmuje obraz graficzny litery. Dzięki wykorzystaniu wizualizacji, w umyśle dziecka integruje się obraz, ruch i dźwięk związany z artykulacją danej samogłoski, np. uniesienie rak do góry, naśladujące obraz litery Y i wydanie dźwięku. Integracja ruchu i dźwięku jest łatwa do zapamiętania gdyż opiera się na schematach wzrokowo-słuchowych kształtowanych już w wieku niemowlęcym. Jeśli dziecko opanowało już znajomość samogłosek wprowadzamy sylaby otwarte, świetnie sprawdzają się tu wyrazy dźwiękonaśladowcze (MU, BE, UHU, KU KU, itp.). Autorka metody zwraca uwagę, że onomatopeje świetnie sprawdzają się jako przygotowanie do późniejszego etapu czytania wyrazów. Na tym etapie stopniowo wprowadzamy nowe spółgłoski (zawsze w sylabach, nigdy w izolacji).

Etap II – Od sylaby otwartej do pierwszych wyrazów

W tym etapie poszerzamy zakres sylab otwartych, wykorzystując nowe spółgłoski, korzystamy także z zestawów samogłoska + sylaba otwarta (np. ANA, ENE). Posługujemy się znanymi już dziecku wyrazami globalnymi oraz wprowadzamy nowe – zbudowane z nowo poznanych sylab.

Etap III – Czytanie sylab zamkniętych

W trzeciej fazie pracujemy na sylabach otwartych i zamkniętych z poznanymi dotychczas spółgłoskami, czyli: p, m, b, l, t, d, f, w, s, z, k, g, j, n. Nowością na tym etapie są sylaby zamknięte np. LOL, NYK, MUK, itp. Świetnym treningiem jest nauka czytania na pseudowyrazach np. ASOS, KITUME, które mają charakter abstrakcyjny i uniemożliwiają dziecku zgadywanie.

Etap IV – Czytanie nowych sylab otwartych i zamkniętych

Na tym etapie dziecko zapoznaje się z dwuznakami oraz spółgłoską Ł. Oczywiście nadal będą one realizowane w sylabach zamkniętych lub otwartych. Zwiększamy również ilość wyrazów czytanych globalnie oraz tekstów.

Etap V – Samodzielne czytanie tekstów

Ostatni etap to głównie samodzielne czytanie tekstów, jednak nie oznacza to, że przestajemy pracować na materiale sylabowym. Nadal ćwiczymy czytanie sylab otwartych i zamkniętych, tym razem wprowadzając spółgłoski miękkie oraz samogłoski nosowe.

Ćwiczenia na każdym z pięciu etapów czytania realizowane są wg reguły powtarzanie – rozumienie – nazywanie.


NAJWAŻNIEJSZE ZASADY PRACY METODĄ SYMULTANICZNO-SEKWENCYJNĄ (zaczerpnięte z serwisu internetowego: Sylaba.info):

  • Zajęcia zawsze rozpoczynamy od ćwiczeń łatwych, z których wykonaniem dziecko nie będzie miało trudności
  • Dziecko rozpoczyna kolejny etap czytania pod warunkiem opanowania poprzedniego
  • Należy pamiętać o przechodzeniu od prawopółkulowego czytania (globalnego, symultanicznego – samogłoski, onomatopeje, całe wyrazy) do lewopółkulowego (sekwencje-sylaby). Dążymy do tego aby dziecko sprawnie wykonywało ćwiczenia odczytywania sylab i układania z nich wyrazów
  • Ważne jest aby przeplatać zadania z zeszytów ćwiczeniami ogólnorozwojowymi, zwłaszcza ćwiczeniami pamięci sekwencyjnej i symultanicznej, ćwiczeniami analizy i syntezy wzrokowej oraz ćwiczeniami układania szeregów i sekwencji tematycznych i atematycznych
  • Poszczególne głoski wprowadzane są w sylabach, a nie w izolacji – nie uczymy głoskowania
  • Pracujemy wg trzech zasad: 1. Powtarzanie, 2. Rozumienie (rozpoznawanie), 3. Nazywanie (odczytywanie)
  • Podczas układania, czytania, zawsze zachowujemy kierunek od strony lewej do prawej, zgodnie z obowiązującą zasadą podczas czytania i pisania w języku polskim
  • Stosujemy technikę odwracania ról: najpierw my uczymy dziecko, potem dziecko uczy nas
  • Pamiętamy aby zwracać się do dziecka prostym językiem oraz sprawdzać czy rozumie polecenie
  • Ten sam materiał powtarzamy wielokrotnie, aż do dobrego opanowania
  • W celu urozmaicenia zajęć można zapisywać sylaby, np. na różnokolorowych karteczkach, na piasku, kredą na rozłożonej na stole ceratce, na folii na szkle. Ponieważ czynność odczytywania sylab jest na początku trudna, warto używać pacynki lub zwierzątka, które grając role dziecka, pokazują wypowiadane przez dorosłego głoski, a także je odczytują. Wówczas możliwe jest poprawianie błędów, które zostały popełnione przez kukiełkę a nie przez dziecko
  • Dla emocjonalnego wzmocnienia nauki czytania wprowadza się też całościowe rozpoznawanie wyrazów, które później zastępowane jest przez czytanie sylabami


Ogromną zaletą stosowania tej metody jest  to, że jest ona przede wszystkim przyjazna dziecku, nie wywołuje stresu, kiedy czegoś nie umie odczytać, bo oparta jest na zabawie.

opracowanie na podstawie: "Kocham uczyć czytać" Jagody Cieszyńskiej

Opinie o Galileusz

Galileusz

Świetna szkoła. Mam korki z dwóch przedmiotów i jestem mega zadowolona.Polecam i jeszcze raz polecam5
, 2022-10-22
Galileusz

Wspaniałe zajęcia z nauki czytania dla maluszków. Efekt jest od razu widoczny. Syn przyszedł na zajęcia nie znając liter. Po kilku miesiącach czyta zdaniami! Podziękowania dla Pani Agnieszki :)Wspaniałe zajęcia z nauki czytania5
, 2021-11-14
Galileusz

Super zajęcia z chemii i biologii. Matura zdana!Matura chemia i biologia bez problemu5
, 2021-10-17
Galileusz

Super zajęcia. Egzamin poszedł mimo, że się bałam. Fajni są nauczyciele. Polecam Galileusza!5
, 2021-08-24
Galileusz

Polski spoko, z matmą zaczynam od września. Polski spoko.5
, 2021-08-24
Galileusz

Kurs z matematyki był ekstra. Dla mnie matma to czarna magia. A egzamin napisałam na 73 %. Matematyka 8 klasa świetny kurs. 5
, 2021-08-24
Galileusz

Polski spoko, z matmą zaczynam od września. Polski spoko.5
, 2021-08-24
Dodaj opinię

Tagi

#korepetycje Myślenice, #kurs maturalny Myślenice, #sprawdzian w ósmej klasie Myślenice, #matematyka Myślenice, #fizyka Myślenice, #chemia Myślenice, #biologia Myślenice, #język angielski Myślenice, #język polski Myślenice, #warsztaty naukowe dla dzieci Myślenice, #kursy Myślenice

Nagrody

Nagrody
Nagrody


Zapisz się Zapłać za zajęcia