Analiza wyników badań PISA 2022 ukazuje zmiany w naszym systemie edukacyjnym. Niestety, obserwujemy spadek umiejętności matematycznych i czytania u polskich 15-latków. To wyzwanie, na które musimy zareagować.
Warto zauważyć, że Polska, choć ex aequo z kilkoma krajami, nadal utrzymuje się w czołówce europejskiej edukacji. Jednak spadek wymaga natychmiastowych działań. Wprowadzamy programy naprawcze w szkołach średnich, skupiając się na matematyce i czytaniu.
Wyzwanie polega również na pozyskaniu nowej kadry do liceów i techników. Liczymy na wsparcie obiecanych podwyżek wynagrodzeń. Minister edukacji poszukuje rozwiązań, aby zatrzymać upadek nauki matematyki.
Również w umiejętnościach czytania zaobserwowano spadek. Warto skoncentrować się na wsparciu licealistów, umożliwiając im doganianie zaległości. Znajdujemy się nadal na dobrym poziomie, ale potrzebujemy działań naprawczych.
Spadek w rozumieniu nauk przyrodniczych wymaga refleksji. Podkreślamy potencjał naszej młodzieży, ale potrzebujemy stopniowych działań naprawczych, aby wrócić na europejski szczyt.
Nie bagatelizujemy wyników, ale widzimy w nich impuls do działania. Konieczne jest stopniowe naprawianie bieżących wyzwań, aby przywrócić nasz system edukacyjny na właściwe tory.